تشخیص کرونا تشخیص کرونا
۱۵ بهمن ۱۳۹۹ 0 نظر

برای تشخیص کرونا از یافته‌های بالینی در کنار نتایج آزمایشگاهی استفاده می‌شود. هنگام مراجعه بیماران به مراکز درمانی، پزشک با توجه به علائم بیماران دستور عکس‌برداری از ریه و آزمایش خون می‌دهد. در مراکز درمانی بیماران می‌توانند از آزمایش کرونا( PCR پی سی آر ) بهره ببرند. در آزمایش خون اولیه و شمارش سلول‌های خونی ( CBC )، با شمارش گلبول‌های سفید به تعداد نوتروفیل و لنفوسیت فرد در خون محیطی توجه می‌شود. در این بیماری نسبت نوتروفیل به لنفوسیت تغییر پیداکرده به‌طوری‌که میزان نوتروفیل افزایش و تعداد لنفوسیت کاهش می‌یابد. همچنین به نتایج دو تست CRP و ESR که به‌عنوان تست‌های اولیه در هنگام عفونت بدن افزایش می‌یابند، نیز توجه می‌شود. بعلاوه ممکن است فاکتورهای خونی دیگری نیز مثل LDH و CPK بسته به دستور پزشک موردبررسی قرار گیرند. پزشک ممکن است با توجه به نتایج بالینی، عکس ریه و نتایج اولیه آزمایشگاهی با توجه به شرایط بیمار، درمان را شروع کند و منتظر نتایج آزمایش‌های اختصاصی بماند. آزمایش کرونا غالباً در این مواقع انجام می‌گیرد که شامل آزمایش( PCR پی سی آر ) و آزمایش سرولوژی ( آنتی بادی ) است.

آزمایش( PCR  پی سی آر )
سازمان‌های بهداشت جهانی و مرکز کنترل بیماری‌های عفونی تست پی سی آر (RT-PCR) را به‌عنوان دقیق‌ترین روش تشخیص ویروس کووید19 ( COVID-19 – SARS-CoV-2 ) اعلام کرده است. در آزمایش کرونا ( PCR ) با کمک سوآپ از حلق و یا بینی بیمار نمونه گرفته می‌شود. سپس باید این نمونه ازنظر وجود یا عدم وجود ویروس SARS-CoV-2 موردبررسی قرار گیرد. ابتدا استخراج ژنوم ویروس از نمونه با کمک کیت‌های استخراج انجام و سپس با کمک روش PCR این ژنوم ویروسی تکثیرشده تا قابل‌شناسایی شود. غالباً جواب آزمایش کرونا 48-24 ساعت پس از نمونه‌برداری آماده می‌شود.
 
 
 

آزمایش‌ سرولوژی ( آنتی بادی)

آزمایش‌ های سرولوژی بر اساس روش الایزا انجام می‌شود به دنبال دو آنتی‌بادی Anti SARS-CoV-2 IgM و Anti SARS-CoV-2 IgG هستند. برای شناسایی این دو آنتی‌بادی نیاز به خون بیمار و جداسازی سرم می‌باشد. بدن هر شخصی هنگام مبارزه با عفونتی مانند کووید-19 آنتی بادی ها را تولید میکنددر صورتی که فرد به ویروس کرونا مبتلا شده باشد ولی بی‌علامت باشد، این ازمایش مشخص می کند فرد آلوده به ویروس شده است یا خیر ؟
این تست می‌تواند 4 روز پس از بروز علائم بالینی بیماری کووید-19 مثبت باشد. اگرچه سطوح تجمع این آنتی‌بادی‌ها در هفته سوم افزایش‌یافته و حساسیت این تست بالاتر خواهد بود.
*
تست آنتی بادی نیاز به ناشتایی برای آزمایش ندارد.

 

 

نظرات کاربران
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.