خمیـر بازی چه نقشـی در بـازی کودکـان دارد؟

خمیر بازی بر خلاف اسباب بازی های دیگر که به طور معمول برای کودکان ساخته می شوند بسیار مفید هستند از آنجایی که کودک هر طور بخواهد با آن بازی می کند و تمام کنترل بازی در دست کودک است. هم چنین خمیر بازی در بهبود کودکانی که بیش فعالی دارند بسیار موثر می باشد.
استفاده از خمیر بازی برای تمرین دست‌ها و انگشتان کودکتان خیلی خوب است. غلتاندن،شکل دادن، مشت زدن و ورز دادن خمیر به شکل دلخواه موجب استفاده از دست‌ها و انگشتان کودکتان می‌شود. زمانی که یک نوزاد شروع به راه رفتن می کند، تمام یادگیری او از طریق درک حسی صورت می پذیرد. بنابراین اشیایی از جنس های متفاوت را به کودکتان بدهید تا آن ها را حس کند: مثلا یک جسم صاف، یک جسم نرم، یک جسم گرد، یک جسم سفت، یک جسم سنگین، یک جسم سبک، یک جسم مرطوب، یک جسم ناهموار. به او اجازه دهید که با گل، شن، ماسه، سنگریزه، خمیر بازی، و شاخ و برگ و سبزه ها بازی کند. به او اجازه دهید که انواع حرکت ها را امتحان کند: دویدن، برداشتن و آوردن، بدوبدو کردن،جست و خیزکردن، لِی لِی کردن پریدن، کش دادن دست و پا، سُر خوردن، ایستادن روی یک پا خم شدن به سمت جلو و چرخیدن. در حقیقت ورزش کردن، نقاشی کردن و خمیربازی فقط برای سرگرمی آنها ،هوش کودک را نیز تقویت می کنند.

 

 

مهارت‌های دستی

 

در سنین پیش از دبستان کودک ابتدای راه برای شناختن توانایی‌هایی است که انگشتان دست امکان آنها را به او می‌دهد. او از طریق بازی با خمیر می‌تواند یادبگیرد چه کارهایی از ماهیچه‌های دست او برمی آید. او می‌تواند خمیر را له کند، پهن کند، چند تکه کند، به شکل فنر درآورد، باریک کند و به اشکال ابتدایی دیگر درآورد. برخی کارها را هم باید با استفاده از ابزار دیگر انجام دهد، مثلا با قیچی خمیر را ببرد، با نوک مداد سوراخ کند و با رولت آن را دندانه دار کند.

 

 

آرامش و درمان

 

بازی با خمیر و له کردن و گلوله کردن آن به تخلیه روحی کمک می‌کند. فردی که می‌خواهد استرس و ناراحتی را از خود بزداید به‌راحتی می‌تواند تکه‌ای خمیر در دست بگیرد و آن را در دست فشار دهد و به شکل‌های نامفهوم مختلف درآورد. همین کار، او را آرام می‌کند. فشاردادن خمیر و پهن و بازکردن آن موجب تخلیه روحی و بازیافت انرژی برای تمرکز می‌شود. از این لحاظ بازی با خمیر برای کودکان هم بسیار مناسب است.

 

 

خلاقیت

 

نیاز به گفتن نیست که کودکان می‌توانند با همان توانایی‌های ابتدایی خود چقدر شکل درست کنند؛ گل، درخت، میوه، شخصیت‌هایی که در کارتون می‌بینند، خانه، وسایل داخل آن و هرچیز دیگر که دوست داشته باشند. این اولین گام برای به چالش کشیدن ذهن خلاق آنها از همان سنین کودکی است.

 

 

خوب نگاه داشتن

 

خمیرهای نو و دست نخورده داخل بسته در رنگ‌های مختلفند. اما هنگامی که کودکان با آنها بازی می‌کنند کم‌کم با هم تلفیق می‌شوند و رنگی جدید به خود می‌گیرند. معمولا این رنگ جدید چندان جالب نیست و کودکان آنها را دوست ندارند. همین به آنها یاد می‌دهد تلاش کنند خمیرهایشان با هم تلفیق نشود و نو و تمیز باقی بماند. به این ترتیب آنها درس خوب نگاه داشتن وسایلشان را فرامی‌گیرند.

نظرات کاربران
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.